Prawo

Jak działa LPG diesel?

Paliwa gazowe zdążyły się już na stałe przyjąć na rodzimym rynku motoryzacyjnym. Mieszkańcy Polski wysoko cenią sobie przede wszystkim gaz płynny, chwaląc względnie niską cenę tego surowca, połączoną z dobrą jakością. 

Trzy warianty gazu płynnego dla diesla

Instalację gazową można zastosować w silnikach diesla na kilka sposobów. Pierwsza metoda zakłada, że silnik diesla przerobimy na jednostkę z zapłonem iskrowym, dzięki czemu upodobnimy cały system do standardowej wersji benzynowej. Taka technologia nazywa się mono fuel – jego specyfika polega na działaniu jedynie na gaz. To rozwiązanie sporo jednak kosztuje, z uwagi na potrzebę modyfikacji całej jednostki. Ogólnie mówiąc, decydują się na nie wyłącznie użytkownicy maszyn roboczych.

Kolejny rodzaj diesel LPG nazywa się systemem dwupaliwowym. Samochód użytkuje tu jednocześnie ropę {i gaz|oraz LPG), w relacji 30:70. Ropę wtryskuje się więc jedynie w objętości gwarantującej inicjację samozapłonu w cylindrze; pozostałą część stanowi gaz. Ten wariant pociąga za sobą jednak użycie dosyć skomplikowanej aparatury.

Najbardziej rozpowszechnionym od lat systemem jest diesel gaz, gdzie LPG pełni jedynie funkcję dodatku do oleju napędowego. Relacje okazują się dokładnie odwrócone w stosunku do dual fuel, oscylując wokół 70:30 dla oleju napędowego. Pakiet do montażu składa się w tym wypadku przede wszystkim z reduktora-parownika, wtryskiwacza bądź wtryskiwaczy gazu, a także urządzenia sterującego razem z okablowaniem.

Na jakiej zasadzie funkcjonuje diesel LPG?

Wskazana ilość ropy jest wtryskiwana do komór spalania silnika, a dodatkowa dawka gazu – wewnątrz układu dolotowego. Zapłon gazu umożliwia olej, ulegając samozapłonowi.

Obecność gazu płynnego wpływa z kolei na skuteczność procesu spalania oleju, zupełnie inaczej niż dzieje się to w zwykłym dieslu. W jej wypadku, w związku z wysoką lepkością oleju, całkowite spalenie paliwa bardzo rzadko jest możliwy. 

Author Image
haft